امروزه لیزرها کاربردهای بسیار زیادی در انواع شاخه‌های علم پزشکی و دندان‌پزشکی دارند، لیزرها برای برش دادن هنگام جراحی، رفع عیوب انکساری چشم و … مفید هستند. یکی از حوزه‌هایی که از مزایای لیزر بهره برده است، علم دندان‌پزشکی می‌باشد. یکی از کاربردهای مهم لیزر در علم دندان‌پزشکی، انجام عمل ارتودنسی با کمک گرفتن از لیزر است.

ارتودنسی با لیزر چیست؟

بسیاری از مردم دنیا با مشکل بی‌نظمی دندان‌ها مواجه هستند، دندان‌های بی‌نظم علاوه بر ظاهر نامناسبی که هنگام خندیدن و یا صحبت کرد به فرد می‌دهد، می‌تواند روی عملکرد دندان‌ها اثرگذار باشد. راه‌های گوناگونی برای اصلاح این وضعیت وجود دارد، مثلاً می‌توان با استفاده از لمینت دندان‌ها را ردیف و منظم نشان داد؛ اما یک‌راه کار دائمی و اساسی برای چنین وضعیتی، انجام ارتودنسی است.

دندان‌پزشکان در سال‌های اخیر، برای انجام مراحل ارتودنسی، از لیزرها استفاده می‌کنند، استفاده از لیزر برای ارتودنسی مزایای زیادی دارد؛ مثلاً التهاب و خون‌ریزی لثه، درد بیمار درروش ارتودنسی با لیزر به مقدار قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند؛ به‌علاوه لیزرها ابزار دقیقی هستند که تمرکز بسیار خوبی دارند، بنابراین نتیجه کار درنهایت بسیار تمیز و مطلوب خواهد بود.

ارتودنسی با لیزر

در انجام عمل ارتودنسی، از لیزر چه استفاده‌هایی می‌شود؟

برای نصب کردن لوازم ارتودنسی، دندان پزشک نیاز دارد که قدری لثه را تراش دهد، برای انجام دادن این کار می توان از لیزر استفاده نمود؛ همچنین برای بهبود روند درمان ارتودنسی، می توان فرم و ظاهر لثه‌ها را با کمک لیزر اصلاح نمود.

به کمک لیزر می‌توان بریس ها را روی دندان ها نصب کرد و بعد از تکمیل دوره درمان می توان با استفاده از لیزر، براکت ها را از روی دندان‌ها جدا نمود.

بعضی از افراد “لبخند لثه‌ای” دارند، به این معنی که هنگام خندیدن لثه‌های آن‌ها بیش‌ازحد نمایان شده و بیشتر طول تاج دندان آن‌ها توسط لثه‌هایشان پوشیده شده است، در این صورت هنگام ارتودنسی کردن، دندان‌پزشک فضای کافی برای قرار دادن لوازم ارتودنسی بر روی دندان‌ها را نخواهد داشت. می‌توان با بهره گرفتن از لیزر و درزمانی کوتاه و بدون درد، لثه‌ها را برش داد که نتیجه آن افزایش طول تاج دندان‌ها خواهد بود.

ارتودنسی با لیزر، لبخند لثه ای

انواع لیزرهایی که در ارتودنسی کاربرد دارند

دندان‌پزشک و کسی که از لیزر استفاده می‌کند، باید به‌خوبی با عواملی مانند طول‌موج دستگاه لیزر، قدرت لیزرها و زمان‌بندی و طرز کار دستگاه آشنا باشد.

انواع لیزرهای مورداستفاده در درمان ارتودنسی شامل

• لیزر CO2

این لیزر، یکی از لیزرهای گازی است که در ارتودنسی و علم دندان‌پزشکی کاربرد فراوانی دارد، این لیزرها جزء قوی‌ترین انواع لیزرها می‌باشند که دارای طول‌موج مداومی هستند.

• لیزر Diode

این لیزر علاوه بر ارتودنسی کاربردهای متنوعی در دندان‌پزشکی دارد؛ مثلاً به کمک این لیزر می‌توان دندان‌ها را سفید کرد، پوسیدگی و جرم دندان‌ها را تشخیص داد و یا می‌توان حساسیت دندانی را با استفاده از این لیزر رفع نمود؛ بسیاری از افراد دندان‌های حساسی دارند که با خوردن آب یخ و یا چای داغ دندان‌درد می‌گیرند.

• لیزر اربیوم

لیزرهای اربیوم از دسته لیزرهای سخت هستند، به کمک چنین لیزرهایی می‌توان دندان‌ها را بدون نیاز به بی‌حسی موضعی تراش داد و پوسیدگی دندان‌ها را حذف نمود. همچنین این لیزرها برای برداشتن مواد و لوازمی مانند؛ براکت های ارتودنسی و یا کامپوزیت های قدیمی بسیار مناسب هستند.

استفاده از لیزر در ارتودنسی چه مزیت‌هایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لیزر در درمان ارتودنسی، حذف کردن درد و خون‌ریزی در هنگام انجام ارتودنسی است؛ همین امر باعث می‌شود که اضطراب بیمار کاهش پیداکرده و ازنظر روانی به نفع بیمار است.

همچنین با کمک لیزر، مراحل کار سریع‌تر پیش رفته و طول مدت درمان نیز به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

ازآنجایی‌که لیزرها ابزاری با دقت بالا هستند، دقت و کنترل دندان‌پزشک در حین ارتودنسی افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد.

ارتودنسی با لیزر

در دندان‌پزشکی برای برداشتن بافت‌های سخت مانند مینای دندان، از فرزهای مخصوص دندان‌پزشکی استفاده می‌شود، سطحی که این فرزها از خود به‌جا می‌گذارند اغلب سطحی زبر و خشن است، همچنین امکان دارد که در اثر استفاده از فرز، دندان‌ها ترک‌های ریزی بردارند؛ بنابراین برای برداشتن بافت‌های سخت لیزرها نسبت به فرزها عملکرد بهتری دارند؛ علاوه بر برداشتن بافت‌های سخت، لیزرها برای برداشتن بافت نرمی مانند لثه نیز کاربرد دارند؛ با کمک لیزر می‌توان لثه را برش داد و به فرم مناسبی درآورد.

در جراحی و ارتودنسی، بافت‌هایی که به کمک لیزر برداشته می‌شوند، سریع‌تر و بهتر از سایر روش‌ها بهبود پیدا خواهند کرد.

زمانی که از لیزر بر روی لثه‌ها استفاده می‌شود، بعد از اتمام کار، التهاب بافت لثه حداقل خواهد بود؛ علت این امر آن است که هنگام به کار بردن لیزر، عروق لنفاوی بسته می‌شوند پس التهاب به کمترین مقدار خود می‌رسد.

لیزر قادر است که در هنگام ارتودنسی، باکتری‌های ریشه دندان‌ها و یا باکتری‌های موجود بر روی لثه‌ها را تا حد زیادی از بین ببرد.

همچنین یک مزیت بسیار مهم ارتودنسی کردن به کمک لیزر، در مقایسه با روشی مانند لمینت کردن دندان ها این است که برای انجام عمل لمینت، دندان‌پزشک نیاز دارد که قدری دندان را تراش دهد تا فضایی برای مواد لمینت فراهم شود؛ اما با انجام ارتودنسی به کمک لیزر، هیچ نیازی به تراش دادن بافت دندان ها و تخریب کردن آن‌ها نیست و می‌توان بدون کمترین آسیب‌رسانی به بافت و مینای دندان ها، آن‌ها را منظم و ردیف کرد.

استفاده از لیزر برای ارتودنسی، چه خطراتی دارد؟

متخصص ارتودنسی قبل از انجام هر کاری، ابتدا برای شما مختصری از اقداماتی که قرار است انجام شود و مزایا و معایب این کار توضیح خواهد داد؛ اما باید بدانید که این روش، روشی با ایمنی بسیار بالا است که می‌توانید بدون نگرانی و استرس از آن برای داشتن دندان‌هایی زیبا و یک لبخند زیبا و دل‌نشین بهره ببرید.