برای آشنایی با ارتودنسی خانگی با ما همراه باشید.

شیوه ها و روش های ارتودنسی خانگی

  برخی از روش های ارتودنسی خانگی عبارتند از :

مصرف داروهای مسکن

برای کم شدن درد ناشی از فشار سیم ها می‌توان از داروهای مسکن بدون نیاز به ویزیت دندانپزشک استفاده نمود. موترین و آدویل در کاهش درد فشار سیم‌ها کمک می کند، ایبوپروفن نیز یک داروی رایج است. همینطور می‌توان از مسکن‌های موضعی نیز در صورت لزوم استفاده نمود. داروهای مسکن نیز که به کاهش درد کمک می کند و با استفاده از آن میزان ناراحتی و درد را کم کرد.

غرغره کردن آب نمک

اگر شما در لثه و یا دندان های خود احساس درد می کنید، غرغره آب نمک یک از بهترین روش ها برای کاهش فشار، تورم و درد است. احتمال دارد پزشک به شما پیشنهاد کند که این شیوه را بعد از قرار دادن سیم ها روی دندان انجام دهید تا از ایجاد عفونت لثه داخل گونه‌ها و لب‌ها جلوگیری شود. شما می‌توانید با مخلوط نمودن یک قاشق غذاخوری نمک و آب گرم محلول آب نمک را برای غرغره کردن بسازید.

پرهیز از مواد غذایی خشک و سرخ کردنی

مواد غذایی که نیاز به جویدن بسیار دارد باعث افزایش فشار و تحریک دهان بیمار می گردد. در هفته ابتدایی پس از نصب سیم ها بهتر است از غذاهایی مانند ماست، آش، دیزی و غذاهای نرم دیگر استفاده کرد. این شیوه به دندان ها و فک شما کمک می‌کند تا با سیم ها سازگار گردد. سوپ گرم به ویژه سوپی که دارای مواد پروتئینی زیاد باشد یک ماده مغذی برای کاهش درد است.

بستنی بخورید

ارتودنسی خانگی

ارتودنسی خانگی

با وجود این که در زمان استفاده از سیم ها باید مراقب مقدار مصرف شیرینی باشید، اما خوردن بستنی باعث می شود که دهان و دندان شما بی حس شود و فشار و تورم در لثه کاهش پیدا کند.

توصیه های متخصص رعایت شود.

اگر دستورالعمل ویژه ای در مورد شیوه غذاهایی که باید در زمان ارتودنسی مصرف نمود و یا شیوه ی استفاده از کش ها توسط متخصص بیان می شود، باید به دقت به آن ها عمل کرد.

عدم دستکاری براکت ها و سیم ها

اگر شما مرتب به سیم ها دست می‌زنید و با زبان یا انگشتان خود آن ها را دستکاری می کنید، علاوه بر این که امکان ورود باکتری را در دهان فراهم می سازید، می توانید باعث جابجا شدن آنها شوید.

استفاده از موم براکت ها

ارتودنسی خانگی

ارتودنسی خانگی

پزشک متخصص به شما ظرفی کوچک از موم ارتودنسی می‌دهد. این موم به این دلیل است تا زمانی که به حضور براکت ها و سیم ها در دهان خود عادت ندارید بر روی قسمت های سفت سیم ها قرار دهید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی بپرهیزید.

اسیدهای موجود در میوه‌ها و نوشیدنی‌ها احتمال دارد که موجب افزایش درد در دهان و دندان ها گردد. از نوشیدن و خوردن هر چیز اسیدی به مدت چهارده روز بعد از شروع درمان ارتودنسی پرهیز کنید تا از تشدید آن جلوگیری شود.

عدم استفاده از یخ در نوشیدنی ها

از جویدن یخ در زمان درمان به شدن بپرهیزید. اما میکدن چند دقیقه ای یخ ها باعث کاهش درد در دهان بیمار می شود و ورم و درد لثه را کاهش می دهد. شما می توانید مقداری یخ را در دهان خود قرار داده و تا زمان آب شدن بمکید تا بخشی از درد ناشی از فشار بریس ها کاهش پیدا کند.

از مسواک نرم استفاده نماید

ارتودنسی خانگی

ارتودنسی خانگی

استفاده از مسواک سفت موجب برداشتن سریع تر پلاک‌ها و جرم‌ها از دهان گردد. مسواک نرم را برای بیرون آوردن غذا از لثه ها و اطراف براکت ها و بریس ها استفاده کنید.

از ژل بی حس کننده استفاده کنید

با مراجعه به داروخانه، از ژل‌های بی حس کننده دهان تهیه کنید؛ چرا که استعمال آن بر روی دندان ها و لثه ها راحت تر است. ژل ها به مدت چندین ساعت بخش های آغشته شده را  بی حس می‌کنند که بهترین روش ها برای اشخاصی است که شب ها از درد دهان و دندان رنج می برند. باید آگاه باشید که درد قطعا موقتی خواهد بود و باید به دهان خود فرصت بدهید تا بهبود بیابد.

از موقعیت صحیح براکت ها بر روی دندان‌های آگاه شوید.

در بعضی مواقع امکان دارد که سیم‌ها با موقعیت صحیح بر روی دندان قرار نگرفته باشند. در این مواقع شما فوراً به متخصص ارتودنسی مراجعه نماید تا بریس ها را در جای صحیح خود قرار دهد.

درمان خانگی فاصله بین دندان ها

اگر علاقه به ترمیم دندان ها توسط خودتان دارید و فرصت حضور در کلینیک دندانپزشکی را ندارید؛ باید بگوییم که کار شما اشتباه است و از خدمات دندانپزشکی خودسرانه در خانه دست بردارید و تنها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درست را به طور پی در پی به درستی انجام دهید.

بسیاری از وب سایت ها، شیوه های بسیاری را برای درمان خانگی فاصله بین دندان ها توصیه  می کنند:

برای  کاهش فاصله دندان در خانه می توانید از براکت های و یا نوار دندان استفاده نماید که در صنعت دندانپزشکی در سال های اخیر بسیار رایج شده است. شیوه استفاده از این چسب ها این است که هر شب نواری را دور دندان هایتان قرار می دهید و پس از مدت زمانی نتیجه کار را خواهید دید. با گذشت زمان، فاصله بین دندان ها نسبت به دندان های دیگر کمتر خواهد شد.

منظم کردن دندان ها جریانی است که به دقت بسیاری احتیاج دارد. همینطور اشخاصی که این کار را انجام می دهند باید اطلاعات بسیاری در مورد ساختار دهان داشته باشد. زمانی که می خواهید عضو به این مقاومی و سفتی را جابه‌جا کنید، احتمال دارد اشتباهات فراوانی داشته باشید. اما بدانید که کوچک ترین اشتباه می تو اند مشکلات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. شاید دندان به اشتباه جابه جا شود که به خودی خود موجب می شود تا فاصله بسیاری بین دندان ها به وجود آید و احتمال ابتلا به بیماری های لثه ای افزایش پیدا کند.

در کل، شیوه های درمان ارتودنسی خانگی برای کم کردن شکاف بین دندان ها، سختی بسیاری  دارد و به افردی که تجربه‌ای در این زمینه ندارد، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در نهایت این شیوه کمی خطر آفرین است و ما آن را به شما پیشنهاد نمی کنیم. یادتان باشد سلامت خودتان و دندان هایتان را همیشه در اولویت زندگی خود قرار دهید.